Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Standardutveckling · SIS/TK 329
Anestesi- och respiratorutrustning tillhör en mycket spridd och viktig utrustningsgrupp inom svensk sjukvård. Utrustningarnas komplexitet sträcker sig från enkla tillbehör till avancerade anestesiapparater och medicinska gassystem. Gemensamt för dessa är att de, vid felaktig funktion eller användande kan vara livsfarliga. Kommittén arbetar fram standarder som maximerar säkerheten inom området.
Nyhet: Nu finns SIS HB 370 Säkerhetsnorm för medicinska gasanläggningar att beställa!
Klicka här för mer information >
Kommittén för Anestesi och respiratorutrustning bidrar till att säkerställa att sjukvården tillgodoses med anestesi- och respirationsutrustning, som maximerar säkerhet för patient och användare genom att utrustningen:
Kommittén arbetar med standarder för den utrustning som används för att administrera anestesimedel och medicinska gaser till patienten. Utöver detta innefattar arbetet även andra produkter som kontrollerar flöde och tryck och som evakuerar överskott av anestesimedel på ett säkert sätt från patienten och operationssalens personal. Standardiseringsarbetet innefattar likaså utrustning för att övervaka patienter som genomgår behandling, samt utrustning för användning inom terapi och vård av luftvägarna.
Anestesi och smärtlindring används i nästan alla kirurgiska förfaranden. Anestesi är alltså en vardaglig företeelse i även de minsta kirurgiska ingreppen, men ändå en behandling som om den inte utövas och hanteras korrekt, kan vara mycket farlig. Nästan all anestesi- och respiratorutrustning är att betrakta som livs-kritiska.
Utrustning för anestesi och respiratorbehandling omfattar ett brett spektrum av produkter exempelvis lungventilatorer, anestesiarbetsstationer, flödesmätare och monitorer, som är avsedda att mäta kritisk fysiologiska funktioner hos patienter som genomgår anestesi- eller respiratorbehandling.
Den medicinska centralgasanläggningen är en av de allra viktigaste medicintekniska produkterna i ett sjukhus. Den försörjer patienter med nödvändiga medicinska gaser samtidigt som den ofta är nödvändig för tillkopplade medicintekniska utrustningar.
Kommittén har tagit fram handboken HB 370 för medicinska gasanläggningar, som är tänkt att fungera som en vägledning för dem som har för avsikt att konstruera, bygga och sköta en egentillverkad medicinsk centralgasanläggning inom hälso- och sjukvården. Den ger också vårdgivaren vägledning för organisation och ledningssystem för verksamhetens medicinska gasförsörjning samt hur denne uppfyller kraven i de olika regelverk, som berör vårdinrättningens centralgassystem och gasförsörjning - oavsett om gasanläggningen är utförd i egen regi eller upphandlad som CE-märkt produkt.
Kommittén skapar ett forum för svenskt agerande i den internationella standardiseringen, genom att vi aktivt medverkar i både den europeiska och den internationella standardiseringsorganisationen, CEN och ISO.
På så sätt kan vi driva utvecklingen av standarderna så att de främjar den svenska industrin och den svenska sjukvården. Ett arbete som skapar fri rörlighet av produkter mellan länder, vilket stödjer den svenska exportmarknaden. Standarderna underlättar därmed vid både tillverkning, inköp och användande av produkterna, eftersom de är direkt kopplade till det medicintekniska EU-direktivet och de väsentliga kraven.
Kommittén deltar aktivt i det internationella standardiseringsarbetet inom ISO/TC 121 och CEN/TC 215 så att speciella svenska intressen, förhållanden, erfarenheter och kunskaper beaktas.
Den internationella tekniska kommittén Anaesthetic and respiratory equipment (ISO/TC 121) bildades i början på 1960-talet. Den europeiska motsvarigheten med samma namn Anaesthetic and respiratory equipment (CEN/TC 215) bildades 1991. De är båda uppdelade i arbetsgrupper, som utarbetar standarder inom respektive specialområde. I princip alla standarder utarbetas på den globala (ISO) nivån för att sedan accepteras som Europeisk- och Svensk standard.
Kommittén författar även svenska standarder, där europeisk motsvarighet saknas, handböcker, tekniska rapporter samt informerar om standardernas innehåll.
I kommittén samlas expertkunskap genom representanter från tillverkare, användare, intresseorganisationer, myndigheter eller övriga i branschen. Genom standardiseringsarbetet får deltagarna en djupare insikt om standardernas krav och hur man på ett lämpligt sätt implementerar dessa och ger tillgång till ett nätverk inom branschen. Deltagarna är samtidigt med och påverkar framtidens standarder, vilket också leder till nya insikter och tidig information som kan omsättas i den egna verksamhetsutvecklingen.
Du är välkommen att delta i SIS tekniska kommitté för Anestesi- och respiratorutrustning. Kanske du idag jobbar som tillverkare, inköpare, läkare, tekniker, på myndighet eller organisation, eller med övrigt inom branschen. Om du är intresserad av att delta, kan du kontakta oss så berättar vi mer om arbetet.
Läs mer om kommittéarbetet på SIS.
Utrustning för anestesi, respiration och återupplivning (11.040.10) Medicinsk utrustning (11.040) Hälso- och sjukvård (11)
Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.
Klicka här för att ta dig till kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal.
Välkommen att ta del av en presentation över aktuella arbeten inom området medicinteknik och In vitro-diagnostik.
Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.
Pernilla Andrée
Projektledare
0704269892
pernilla.andree@sis.se
Janie Thunman
Vice projektledare
janie.thunman@sis.se
Mattis Rundgren
Projektkoordinator
mattis.rundgren@sis.se