Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Standardutveckling · SIS/TK 517
I automobilens barndom var eldrift mycket vanligt. Eldriften blev utkonkurrerad av fossila drivmedel och först nu, ett sekel senare, ser vi ut att få uppleva det stora genombrottet för el- och hybridteknologin. Denna gång på en sofistikerad tekniknivå med nya koncept, men med stort behov av plattformar i form av standarder.
En drivlina som bygger på hybridteknik, bestående av elmotorer och förbränningsmotor, är för närvarande det främsta konceptet för att optimera ett fordons energianvändning och minimera utsläppen.
Standardiseringen av elfordon inom ISO har pågått sedan mitten av 1990-talet. Omkring 2002 lade man till hybridfordonen, med eller utan extern laddning. IEC:s standardisering av elfordon startade med eldrivna truckar och man lade senare till elbilarna. SIS/TK 517 bildades 2008 för att samla och intensifiera de svenska insatserna i standardiseringen.
Målet med standardiseringen på området är att tillsammans med parterna i den globala standardiseringen utveckla internationella standarder för säkerhet och kompatibilitet hos el- och hybridfordon.
SIS/TK 517 vill påverka utvecklingen inom ISO-arbetet på området på sådant sätt som gagnar svenska intressen i ett globalt perspektiv. Man vill också verka för att resultaten inom ISO tas tillvara av myndigheter i olika länder och regioner och bildar basen för myndighetskrav där det anses befogat.
De främsta frågorna gäller elsäkerhet vid användning och kollision, säkerhet hos batterisystem, laddningsrelaterade frågor, samt mätmetoder för prestanda och emission.
EG-kommissionen har uttryckt sin starka vision att man ska kunna resa med elbil och ladda den överallt i Europa. Kommissionen har gett de europeiska standardiseringsorganen (CEN och CENELEC) i uppdrag att på relativt kort tid ta fram de standarder som krävs för detta. Detta har lett till ett intensivt europa-arbete som komplement till den globala standardiseringen. De svenska insatserna i detta arbete kanaliseras genom SIS/TK 517 i samarbete med SEK:s kommitté på området.
I kommittén samlas expertkunskap genom representanter från biltillverkare (både personbilar och tunga fordon), systemleverantörer, batterispecialister, provningsorgan, och representanter från forskning och utveckling.
Förutom att vara ett forum för själva standardiseringen fungerar kommittén som en länk mellan standardisering, teknikutveckling och myndighetskrav. Det ger insikter och tidig information om kommande krav och standarder som kan omsättas i den egna verksamhetsutvecklingen.
Du är välkommen att delta i SIS tekniska kommitté för El- och
hybridfordon, SIS/TK 517. Om du är intresserad av att delta, kan du
kontakta oss så berättar vi mer om arbetet. Läs mer om kommittéarbete
inom SIS här.
Fordonsteknik (43) Elfordon (43.120)
Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.
Electric hybrid vehicles standards drafts
SIS säljer nu etiketter för märkning av laddstationer till elbilar
För att ta dig till kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal (SIS Dokument)
Klicka här
För ett effektivt och meningsfullt deltagande i våra tekniska kommittéer erbjuder vi utbildningar i standardutveckling. För deltagare i tekniska kommittér är grundkursen kostnadsfri.
Läs mer
I verksamhetsplanen kan du läsa mer om omfattningen av kommitténs arbete, årets mål och aktiviteter
Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.
Peter Claeson
Projektledare
peter.claeson@sis.se
Yamen Kadoura
Projektkoordinator
yamen.kadoura@sis.se
Karin Davidsson
Ordförande
Volvo Group Trucks Technology