Logga in

Din guide för en effektiv standardhantering

Vad innebär standardhantering? Vilken lösning är den rätta för mig?

När du skapar ett standardhanteringssystem i ditt företag är det viktigt att exakt identifiera dina behov. Fråga dig själv följande frågor:

  1. Använder mitt företag endast nationella standarder, eller är vi aktiva i hela Europa eller till och med världen?
  2. Hur många standarder använder mitt företag?
  3. Vilka är i behov av tillgång till standard?
  4. Hanterar vi redan vår standard samling på något sätt??
  5. Har vi företagsstandarder?
  6. Har vi ett kvalitetssystem eller planerar vi att sätta upp en i framtiden?
  7. Finns dokumenten i pappersformat, digitalt format eller båda?

Effektiv hantering av standarder blir allt viktigare

Du vet från din egen erfarenhet att det blir allt viktigare att effektivt hantera samlingar av standarder och tekniska regler. Det finns många anledningar till detta:

  1. Mängden information som ska behandlas växer dagligen.
  2. Det är allt viktigare att länka information mellan olika områden i ditt företag.
  3. Ditt företag står inför nya krav, som t.ex. införandet av ett kvalitetssystem.
  4. Du exporterar dina varor.
  5. Du står inför nya utmaningar som överensstämmelse, ansvar, CE-märkningskrav etc.

Ett effektivt standardhanteringssystem hjälper dig att följa utvecklingen och säkerställer att företagets processer inte bara är effektiva utan också juridiskt och ekonomiskt säkra.

Situationer där SIS lösningar för hantering av standarder hjälper dig.

Optimal standardhantering säkerställer att en samling är fullständig, att den är uppdaterad och fullständigt dokumenterad samt att den nödvändiga informationen om standarder kommuniceras i hela företaget. Ett effektivt standardhanteringssystem uppfyller dina behov genom att:

  • Så att du kan söka omfattande databaser för tillgängliga standarder och tekniska regler och beställa de dokument du behöver
  • Övervaka ditt standard abonnemang (t ex tillhandahålla information om upphävda, reviderade eller nya dokument via en "varningstjänst")
  • Inkorporering av fullständiga texter av alla standarder och interna dokument såsom företagsstandarder
  • Möjliggör differentierade åtkomsträttigheter (t.ex. läs / skrivåtkomst, inköp)
  • Se till att alla i ditt företag har rätt information om standarder
  • Hjälper dig att spara pengar och undvika dubbla order
  • Arkivering av upphävda standarder och tekniska regler (kallade "historiska" dokument)

 

SIS standardhanteringslösning kan göra allt detta - och mer!

Vi har flera standarder för standardhantering som erbjuder några eller alla funktioner som beskrivs ovan, beroende på dina behov. Våra lösningar är lämpliga för alla sektorer och alla företagsstorlekar. De ger dig rättssäkerhet, är pålitliga, omfattande och flexibla.

 Tabell med funktioner för de två olika e-nav konton

 

Nästa steg?

  1. Vilka yrkesgrupper använder standard hos er?
  2. Ungefär hur många är det?
  3. Hur många anställda är ni?
  4. Har ni verksamhet även utanför Sverige?
  5. Har ni något ledningssystem?
  6. Inom vilka områden finns det standarder som ni berörs av?
  7. Har ni någon lista på standarder ni är berörda av?
  8. Vad är ert mål med att skaffa en hanteringslösning för standarder och tekniskdokumentation?

Kontaktar ni oss kan vi bidra med t.ex. köphistorik, vad branschkollegor har köpt osv. Vi har också lösningar som innebär att ni formar er egen lösning utifrån att behoven som dyker upp.

 


Onlinetjänster

Mer kunskap med onlinetjänster