Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Medarbetare som är engagerade i sitt arbete - det är en nyckelfaktor i kvalitetsarbetet i de flesta företag. Men att skapa och sedan behålla engagemang är en utmaning för många. SIS frågar tre organisationer hur de gör.
Chris Österlund, vd Botkyrkabyggen och Årets Offentliga Ledare 2019
Vi är ett allmännyttigt bostadsbolag där alla medarbetare förstår vårt uppdrag; att ta samhällsansvar på ett affärsmässigt sätt. Utan engagerade medarbetare är detta inte möjligt.
Här är mina tips:
Fredrik Sandberg, programchef, MTR Tunnelbanan
För MTR är engagerade medarbetare lika viktigt som hög kundnöjdhet, lönsamhet och pålitlig produktion. Eftersom det är medarbetarna som sitter på lösningarna är det viktigt att få med allas engagemang och vilja att utveckla och göra bättre.
Något som verkligen har positiv påverkan är tydliga mål så att det inte finns någon tvekan om vad vi vill uppnå. Förutom mål som är kopplade till affären, i vårt fall exempelvis punktlighet eller kundnöjdhet, så mäter vi regelbundet medarbetarnöjdhet, medarbetarengagemang, kommunikativt ledarskap samt ambassadörskap.
Den interna kommunikationen är också viktig och på MTR har vi en genomarbetad mötesstruktur som syftar till att underlätta informationsflödet från högsta ledning genom hela organisationen, och tillbaka igen.
Jag vill också poängtera vikten av det enhetliga ledarskapet. Våra ledare har tillgång till en omfattande verktygslåda för att arbeta med ständiga förbättringar – något som också har stor inverkan på vår utvecklingsresa, och våra medarbetares engagemang.
Henrik Gradin, Head of HR, LRF Konsult
En bra förutsättning för engagemang är när de övergripande målen är tydliga och även hur varje person ska bidra till att nå dessa i vardagen. Vi mäter flera gånger om året våra medarbetares engagemang som konkret handlar om de har energi och motivation och tycker det är kul att gå till jobbet, i kombination med tydlighet kring vad de ska göra.
Vi jobbar även med varje individs värderingar och drivkrafter kopplat till företagets värderingar.
Forskning visar att det betyder mycket för engagemanget. De tre grundläggande behoven som varje medarbetare behöver ha tillfredsställda för att känna sig motiverade är kompetens, autonomi och tillhörighet
Detta är en artikel från tidningen Perspektiv - #3 2019.
”Det är medarbetarna som sitter på lösningarna”
Fredrik Sandberg
programchef MTR Tunnelbana
Alla organisationer strävar efter att bli mer effektiva och lönsamma för att nå hållbar framgång. För att lyckas med det behöver organisationen arbeta strukturerat, målinriktat och aktivt med kvalitetsledning. Som stöd finns ISO 9001 och ISO 9000-serien, världens mest framgångsrika standarder inom kvalitetsledning.