På SIS lever vi som vi lär, varje dag. Det gör vi för att strävan efter att skapa ett hållbart samhälle är en självklar del av vår vardag. Men också för att vi vill uppnå alla de positiva effekterna inom miljö, kvalitet och arbetsmiljö som våra kunder och medlemmar får när de använder SIS och ISO:s produkter inom ledningssystem.
Vårt ledningssystem
Socialt ansvarstagande
Hållbarhetspolicy
Det handlar om att förädla verksamheten, förbättra lönsamheten, öka marknadsandelen, nå verksamhetsmålen, säkra information och motivera de anställda. För att ge vårt engagemang ytterligare dignitet har vi genomgått certifiering för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljö.
SIS ledningssystem - certifieringen är gjord i enlighet med kraven i:
Certifieringen har utförts av DNV GL i Danmark. På SIS certifikat står det ”DS” istället för ”SS” eftersom DNV följer de likalydande danska standarderna som har prefixet DS.
Socialt ansvarstagande (SR - Social Responsibility) är den term som vi på SIS och den internationella standardiseringsorganisationen ISO använder.
Stommen i arbetet med vårt ansvarstagande utgörs av den globala standarden SS-ISO 26000. Vi prioriterar tre områden i vårt arbete med SR: resepolicy/reseregler, uppförandekod (som bland annat tar upp respekt för lokala kulturer) och hållbara evenemang. SS-ISO 26000 är en vägledande standard som inte är tänkt för certifiering, men vi kopplar arbetet till SIS ledningssystem.
SIS medverkar till att forma en hållbar verksamhet genom att verka för att standarder används i samhället där det ger fördelar och därmed driver en god samhällsutveckling.
Hållbarhetspolicyn omfattar all verksamhet som sker inom eller på uppdrag av SIS, samt besökare, intressenter och kunder som vistas i SIS lokaler. Även de som representerar SIS i olika sammanhang förväntas följa policyn i relevanta delar.
Vi verkar för ett starkt ömsesidigt förtroende från våra intressenter genom att styra, påverka och bedriva en socialt, miljömässig, kvalitetsmässig, ekonomiskt hållbar och etisk verksamhet.
SIS medverkar till att forma en hållbar verksamhet genom att verka för att standarder används i samhället där det ger fördelar och därmed driver en god samhällsutveckling. Vi verkar för ett starkt ömsesidigt förtroende från samhället och våra intressenter genom att styra, påverka och bedriva en socialt, miljömässig, ekonomisk hållbar och etisk verksamhet.
SIS värnar om transparens i föreningens arbete i alla tillämpliga delar som omfattar kunder, medlemmar och intressenter. Vi har alltid som mål att informera och upplysa om rättigheter, skyldigheter och innehåll i de åtaganden och överenskommelser som görs. Vi arbetar med kontinuerlig uppföljning av verksamheten och har en god kommunikation med våra intressenter.
SIS ekonomiska transaktioner redovisas alltid enligt allmänt vedertagna redovisningsprinciper på ett korrekt sätt.
SIS varumärke ska vara förknippat med hög kvalitet, innovation och professionalism vad gäller personal, bemötande och kundservice.
Att företräda och representera SIS innebär ett åtagande med ett professionellt förhållningssätt där arbetet bedrivs från en opartisk aktör. Alla representanter iakttar och efterlever under ansvarsfulla former ett korrekt och affärsmässigt uppträdande utan berusningsmedel i tjänsten.
Medarbetare och styrelsemedlemmar ska bedriva sina personliga och ekonomiska intressen på sätt som inte står i konflikt med eller kan uppfattas stå i konflikt med SIS intressen.
SIS är en organisation som är fri från korruption. Alla som arbetar för eller representerar SIS ska utföra sitt arbete fritt från korruption, mutor och bestickningar. SIS medarbetare ska iaktta god affärssed och ett etiskt förhållningssätt i alla verksamheter och i relationer med intressenter.
Medarbetare får inte ge eller ta emot betalningar, gåvor eller andra former av ersättningar till/från en tredje part som kan påverka objektiviteten i affärsbeslut. SIS erbjuder inte kunder eller affärspartners några förmåner i strid med lag eller god affärssed.
SIS fördömer varje form av beteende som indirekt eller direkt kan leda till bedrägeri eller penningtvättbrott. Alla medarbetare inom SIS ska alltid och utan undantag iaktta och efterleva tillämpliga konkurrenslagar.
Representation sker alltid transparent, etiskt och i sådan omfattning att det aldrig kan ses som muta eller bestickning i någon form.
SS:ISO 37001 är en vägledning för SIS i förbättringsarbete med affärsetiska frågor.
Här kan du se våra certifikat.
Vi lever i en värld av förkortningar. I SIS förkortningsordlista hittar du de allra vanligaste förkortningarna som används i standardiseringssammanhang.
ISO 9001 är en ledningssystemstandard för kvalitetsprocesserna i ett företag eller en organisation.
ISO 14001 är en ledningssystemstandard som används av organisationer för att minska sin miljöbelastning och som ett verktyg för kontroll över miljöarbetets utveckling, både när det gäller resultat och kostnader.
ISO 27000-serien ger ett strukturerat och effektivt arbetssätt för organisationer som strävar efter förbättrad intern kontroll över informationssäkerheten.