Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Nu gäller nya krav för att hänvisa till standarder i offentliga upphandlingar. SIS Upphandlingsstöd är en onlinetjänst som erbjuder en enkel och prisvärd lösning. – Många är imponerade av att vi redan har en lösning på plats, säger produktägaren Antje Thiele.
Offentliga upphandlingar ska vara rättvisa så att små aktörer har samma möjligheter att vinna som stora. Den 1 november trädde Konkurrensverkets ställningstagande i kraft, vilket innebär att alla dokument i en upphandling måste finnas tillgängliga för alla parter - fri, direkt, fullständig och kostnadsfri. Detta gäller naturligtvis även standarder – och för att möta kraven på ett enkelt sätt erbjuder SIS onlinetjänsten SIS Upphandlingsstöd.
– Man hänvisar ofta till standarder i upphandlingar, i vissa fall mer än andra. Ofta har man antagit att standarderna är allmänt kända. Men alla vet inte exakt vad en standard innebär, vilket ibland har lett till snedvriden konkurrens. Samtidigt är standarder upphovsrättskyddade och då kan man inte bifoga dem till upphandlingsdokumenten, säger Antje Thiele, som arbetar på avdelningen Försäljning och tjänster och är produktägare för onlinetjänsten SIS Upphandlingsstöd.
Onlinetjänsten gör det möjligt för upphandlande offentliga aktörer att uppfylla konkurrensverkets krav, utan att för den skull tumma på upphovsrätten. När man hänvisar till en standard i en upphandling – det kan vara allt från brandsäkerhet till hygienkrav eller byggnadssäkerhet – lägger man till den i SIS Upphandlingsstöd. Då får samtliga aktörer i upphandlingen tillgång till hela standarden, men bara i ett så kallat ”read only-läge”.
– Det ska både vara enkelt för myndigheten att administrera det hela och för de som ska ta del av dokumenten. Det är ingen komplicerad procedur, tvärtom.
SIS Upphandlingsstöd är en abonnemangstjänst där upphandlande myndigheter kan välja flera olika nivåer, beroende på hur många standarder man förväntas hänvisa till per år.
– Man väljer ungefär hur många standarder man vill hänvisa till. Samtidigt finns det möjlighet till individuell anpassning för dem som har större behov.
Antje Thiele och hennes kollegor har arbetat med att utveckla tjänsten i ungefär två år. Den har varit funktionell ett tag, men det är först nu den blir aktuell på riktigt. Konkurrensverkets ställningstagande, där de nya kraven står, började gälla den första november. Redan nu har många aktörer hört av sig.
– Jag har pratat med ett antal offentliga aktörer. Många är imponerade av att vi redan har en lösning på plats, innan ställningstagandet trädde i kraft. ”Ni är i framkant” är det många som säger, och det är naturligtvis roligt att höra. Vi vill att fler använder standarder och på det här sättet möjliggör vi och förenklar användandet utifrån de nya kraven. Det har varit ett utmanande och roligt arbete.
SIS håller kontinuerligt webbinarier om SIS Upphandlingsstöd. Magnus Davidsson, sektionschef standardisering, Konsument och arbetsmiljö, håller en kortare introduktion och därefter går Antje igenom tjänstens funktionaliteter.
– Senaste tillfället vi genomförde webbinariet om SIS Upphandlingsstöd var det stort intresse och högt deltagandet. Jag ser det som ett tecken på att tjänsten behövs. Jag vet att det har varit lite oroligt och ibland till och med irriterat bland de upphandlande aktörerna kring de nya kraven. Då känns det skönt att kunna erbjuda en lösning som hjälper dem, berättar Antje.
Text: Kalle Dixelius
Du kan läsa mer om onlinetjänsten SIS Upphandlingsstöd här och boka din plats på kommande webbinarium här.
Är ni en upphandlande organisation?
Då kan ni teckna ett specialabonnemang där ni själva kan välja vilka standarder ni vill hänvisa till i era upphandlingar.
Delta på webbinarium
Den 4 februari är du välkommen på ett frukostwebbinarium där vi berättar mer om tjänsten.