Utbildning
Kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 Steg 2 - Fördjupning - Distans
Utbildningen ger dig en fördjupad kunskap i hur man kan utveckla och leda kvalitetsarbetet med hjälp av ledningssystem enligt ISO 9001:2015. Under utbildningen varvas teori med övningar för praktisk tillämpning.
En fördjupad förståelse för nyttan med ledningssystemet och hur standarden kan vara en effektiv grund för verksamhetsutveckling.
Utbildningen innehåller teori, metodik och övningar. Det ingår en övningsbank för praktisk tillämpning (Excel). Som resultat av övningarna får du praktiska verktyg att använda i ditt fortsatta arbete med att leda och utveckla er organisations kvalitetsledningssystem.
Du ansluter dig till utbildningen hemifrån eller från ditt kontor. Vi använder Zoom för att kunna erbjuda distansutbildningar. Du som utbildningsdeltagare ansvarar själv för att det fungerar med företagets IT-säkerhetspolicy.
Utbildningen är uppdelad på tre tillfällen (3,5 timmar per tillfälle, kl. 08:30-12:00) med reflektionstid mellan tillfällena.
20 - 26 april
20 april kl 08:30 – 12:00
22 april kl. 08:30 – 12:00
26 april kl. 08:30 – 12:00
Riktar sig till
Utbildning lämpar sig för dig som vill ha en fördjupad kunskap i ledningssystem för kvalitet.
Utbildningen vänder sig till ledare och nyckelpersoner som arbeta med eller ska arbeta med ledningssystem, planerar att implementera, utveckla eller förbättra ett befintligt ledningssystem enligt standard ISO 9001:2015.
Förkunskaper
• Viss IT vana krävs då utbildningen levereras på distans (Zoom) och övningsbanken levereras i Excel.
• Om du har gått utbildning i grunderna i kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001, eller har motsvarande kunskaper, kan du på bästa sätt tillgodogöra dig innehållet i denna utbildning.
Utbildningsmål
Efter utbildningen kommer du att:
• Kunskap hur du kan utveckla kvalitetsledningssystemet
• God insikt om hur intressenters behov/förväntningar och krav hänger samman med utveckling av strategiska mål och processers prestanda
• Grundläggande kunskaper om processledning
• Ha kunskap om hur utveckling och styrning av verksamhetens processer hänger samman ledningsprocessen och ledningens genomgång
• Förståelse hur kvalitet, arbetsmiljö, miljö kan integreras och hänger ihop
Ur programmet
Att läsa innan:
• Allmän presentation: ISO, CEN, SIS och standardiseringsarbete
• Instruktion distansutbildning & Zoom
• Standard ISO 9001:2015
Tillfälle 1 Fördjupande grunder
• Vad är ett ledningssystem?
• De 7 ledningsprinciperna och hur de kopplar till olika standardkrav
• Att utveckla, förvalta och förbättra ett ledningssystem
• Relevanta termer och begrepp i ISO 9001
• Framgångsfaktorer för ett lyckat införande och engagemanget hos ledning och medarbetare
Tillfälle 2 Ordnat införande
• Intressentanalysen som strategiskt stöd i affärsutvecklingen
• Intressenters behov/förväntningar och krav på de faktiska produkterna och tjänsterna
• Risker och möjligheter
• Policy, mål, processprestanda och handlingsplaner
Tillfälle 3 Processorientering
• Vad en process?
• Varför processer?
• Systemdokumentation och verksamhetsdokumentation
• Utveckling, uppföljning och förbättring av enskild process
• Koppling till ledningsprocessen
• Ledningens genomgång och utvärdering av ledningssystemet